Skip to content

Proeftuintraject Taakzuiverheid in de Gehandicaptenzorg

Vanuit het regionale programma MGZ-VG Samen en Anders heeft binnen De Hartekamp Groep de proeftuin 'Taakzuiverheid' plaatsgevonden. In deze proeftuin is gekeken naar de rolopvattingen, rolduidelijkheid en rolvastheid van de zorgprofessionals. Daarbij is aan de hand van een taakzuiverheidsscan samen met de zorgprofessionals naar een meer optimale invulling van de MGZ-functie(familie) is toegewerkt.

Hoe is het aangepakt?

In twee sessies is met zorgprofessionals uit de medische dienst (doktersassistenten, praktijkverpleegkundigen, basisartsen, arts VG en huisartsen) over dit onderwerp gesproken. In de eerste sessie is met professionals met dezelfde functie gesproken over de kerntaken en de ervaren knelpunten. Ook is besproken welke taken overgenomen zouden kunnen worden van en door andere functies en welke taken (zorg)professionals op een andere manier zouden kunnen beleggen. In de tweede sessie, waarbij alle betrokkenen samenkwamen, zijn de resultaten van de eerste sessie met elkaar gedeeld en zijn de knelpunten, kansen en mogelijkheden samen met elkaar besproken.

Wat heeft het opgeleverd?

De sessies hebben geleid tot een overzicht van en inzicht in de huidige praktijksituatie. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een advies aan De Hartekamp Groep waar winst te behalen is op het gebied van taakzuiverheid. Voor de regio zijn de resultaten het startpunt voor regionale samenwerking binnen meerdere actielijnen.

Meer informatie

Bekijk de verkenningsrapportage MGZ-VG (https://www.mgzvg.nl/gm-files/mgz-vg-actielijn-1-verkenningsrapport.pdf)
Bekijk het advies aan De Hartekamp Groep (download)

Wil je meer weten hierover?

Neem contact op met één van onze HR-Versnellers Consultants en/of HR-specialisten op dit expertisegebied.

Jan

Jan Hendriks mld mba mhcm

Algemeen directeur & Senior Accountmanager
  • Organiseren van Werk, Leren en Innoveren
  • Organiseren van Leren en Innoveren
  • Organiseren van Werk en Innoveren
  • Organiseren van Werk en Leren
  • Organiseren van Leren
  • Organiseren van Innoveren