Skip to content

Met de keuze om binnen de regio Achterhoek de opleiding tot GZ-psycholoog in regionaal verband samen verder vorm en inhoud te geven, werd een nieuw tijdperk van anders kijken, anders denken en anders doen in opleiden binnen de zorg geïntroduceerd. Instellingsbelangen maakten plaats voor een regionaal gedragen verantwoordelijkheid voor duurzame continuïteit en kwaliteit van de medische zorg met behandeling en ondersteuning binnen de Ouderenzorg.

Hoe is het aangepakt?

Middels een projectmatige aanpak is in vijf fasen deze gecombineerde opleidingsplaats gerealiseerd. Een verkenningsfase bracht beoogde opleidingspartners bij elkaar. Een verdiepingsfase bracht de samenwerkingspartners tot een gedeelde opleidingsvisie met een regionale benadering van opleiden, leren en ontwikkeling van PIOG’s in de regio. Van daaruit werd gewerkt aan een GOP-ontwerp waarbij tevens aan alle erkenningseisen werd voldaan en daarmee werd voor alle deelnemers een opleidingserkenning binnen het samenwerkingsverband verkregen. Resteerde een invoerings- en een uitvoeringsfase waarin bestuurlijk commitment en mandaat met de installatie van een ROC (Regionale OpleidingsCommissie) en een RBC (Regionale BegeleidingsCommissie) aan de uitvoerende opleiders werd gegeven. Een borgingsfase met de vaststelling van het regionale kostendelingsmodel maakten het geheel compleet en af.

Wat levert het op?

In de regio is er sprake van een structurele benutting en invulling van de aanwezige opleidingsplaatsen. het opleidingsvolume verdubbeld, de uitval is tot vrijwel nihil teruggedrongen en de concurrentiebenadering tussen de zorgorganisaties inzake het verwerven van GZ-psychologen heeft plaats gemaakt voor regionale samenwerking. 

Wil je meer weten hierover?

Neem contact op met één van onze HR-Versnellers Consultants en/of HR-specialisten op dit expertisegebied.

Jan

Jan Hendriks mld mba mhcm

Algemeen directeur & Senior Accountmanager
  • Organiseren van Werk, Leren en Innoveren
  • Organiseren van Leren en Innoveren
  • Organiseren van Werk en Innoveren
  • Organiseren van Werk en Leren
  • Organiseren van Leren
  • Organiseren van Innoveren