Skip to content

De MGZ-functie (Medisch Generalistische Zorg) wordt thans ingevuld door de driehoek van Huisarts, Specialist Ouderengeneeskunde en arts Verstandelijk Gehandicapten. In het verlengde daarvan spreken we ook van de MGZ-functiefamilie waarbij de basisarts, Verpleegkundig Specialist en de Physician Assistant een bijdrage leveren in het MGZ-domein. In toenemende mate wordt duidelijk dat de rol van de Verpleegkundige een essentiele rol speelt in het Stepped Care Model. Het coordinerende vermogen van de verpleegkundige bepaalt in belangrijke mate het succes van werken binnen dit model. Door te investeren in MGZ-kennis en kunde bij verpleegkundigen kan deze coordinerernde rol nog verder worden versterkt. Met het MGZ-leerprogramma kan deze beroepsmatige verdieping worden gerealiseerd.

MGZ-leerprogrammering

Het MGZ-leerprogramma is volledig modulair opgebouwd en voorzien van niveau aanpassingen zodat dezelfde thema's door meerdere professionals (verpleegkundig, sociaal werk) kunnen worden gevolgd. Modularisering en flexibilisering zijn daarbij sleutelwoorden. Als het MGZ-leerprogramma dan ook nog vraag- en praktijkgestuurd kan worden aangeboden gaat er een wereld open binnen het MGZ-domein.

Hoe is het aangepakt?

Het MGZ-leerprogramma is ontworpen door en voor maar bovenal juist ook met de (zorg)professonals samen. Daarbij is veelvuldig gebruik gemaakt van casuistiek om maximaal zicht te krijgen op de werk- en beroepspraktijk. Organiseren van inspraak en zeggenchap vormden een heel belangrijk onderdeel van de gekozen aanpak. Uiteindelijk is met een sociocratische wijze van besluiten (goed genoed voor nu, zorgen en/of bewaren) het definitieve leerprogramma tot stand gekomen.

Wat heeft het opgeleverd?

Het MGZ-leerprogramma is nog volop in ontwikkeling. Toch kan nu al worden vastgesteld dat het ontwikkelen van zo'n leerprogramma met de (zorg)professionals samen vanuit casuistiek een enorme impuls geeft aan de leermotivatie van betrokkenen. Daarnaast is komen vast te staan dat Praktijkleren bijdraagt aan het vergroten van de leergelegenheid, men is veel makkelijker in staat om in de praktijk even wat tijd vrij te maken (leren is werken is leren,). Ook kan daarbij worden genoemd dat de praktische toepassingen bijdragen aan het vergroten van de leercapaciteit (praktijkvoorbeeld versus leer boek)Tenslotte kan worden opgemerkt dat het geleerde direct in de praktijk kan woden gebracht en dat draagt enorm bij aan het vergroten van de leerbereidheid. Samengevat (b)lijkt het MGZ-leerprogramma nu al behoorlijk bij te dragen aan leren en presteren van (zorg)professionals, (zorg)teams en zorgorganisaties. De bundeling van krachten in regioverband versterken dit nog eens extra.

Wil je meer weten hierover?

Neem contact op met één van onze HR-Versnellers Consultants en/of HR-specialisten op dit expertisegebied.

Jan

Jan Hendriks mld mba mhcm

Algemeen directeur & Senior Accountmanager
  • Organiseren van Werk, Leren en Innoveren
  • Organiseren van Leren en Innoveren
  • Organiseren van Werk en Innoveren
  • Organiseren van Werk en Leren
  • Organiseren van Leren
  • Organiseren van Innoveren